söndag 21 augusti 2011

Ännu en hunanesisk middag

Ännu en lång middag, denna gång på Miaoqu Restaurant beläget på Xin jian west road (新建西路).

Doufu med fläskkött i en uppvärmd panna.

Blomkål wokad med rökt fläsk.


"Yard-long beans" skurna i korta längder och wokade med vitlök.

En soppa med hackade svarta trä-öron och doufu.

En sorts amarant som på kinesiska heter Han cai med vitlök.


Oxgroda med chili, vitlök och grön sichuanpeppar.

Glasnudlar av sötpotatis.

Ett sorts riskakor med köttfyllning.

Revben med hackad sarepsasenap.

Glasnudlar av bönmjöl. Under nudlarna låg enokisvamp.

Torkad wo sun med lite fläskkött och chili. Fantastiskt!

Nötkött med salladslök och chili.

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt intressant att läsa om all mat i Kina, den här semestern var det nog tänkt att jag skulle åka men det blev Indien istället.
    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig att det även för den indiska maten är stor skillnad mellan här i Sverige och på plats.

    SvaraRadera
  3. Om! Speciellt den mat jag åt i Kerala, motsvarighet till det har jag inte stött på i Stockholm där de flesta restauranger serverar mat mer från Pakistan/norra delar av Indien.
    Jag skulle kunna tänka mig en Kina resa och bara laborera och smaka på mat, Kinesiska murar och tempel kan jag se på tv!

    SvaraRadera