lördag 28 maj 2011

Biffnudlar

Nudlar i en god buljong med grönsaker och toppat med lite sedan innan färdiglagat nötkött är en väldigt vanlig och billig lunch som ofta går att köpa rakt på gatan. Nyckeln till ett bra resultat är en god buljong och jag passade på att använda spadet från den här oxsvansrätten. Som grönsaker använde jag tomat och koriander. Koriander tycker jag är ett måste och det ska helst vara den lite grövre och jordigare variant som finns i asiatiska livsmedelsbutiker. Något kött hade jag inte så jag struntade i det. Både vanliga vetemjölsbaserade nudlar och risnudlar funkar bra, risnudlar behöver blötläggas i några minuter innan bara. På kinesiska heter rätten niu rou mian (eller niu rou mi fen då risnudlar används).

Recept: Niu rou mian/mi fen - Biffnudlar
niu rou - nötkött
mian (tiao) - vetenudlar
mi fen - risnudlar

Ingredienser:
Nudlar och buljong i rimlig proportion
En rejäl näve färsk koriander
1-2 tomater
en skvätt ljus soja
lit skivad salladslök
chiliolja
färdiglagat nötkött

1. Dela tomaten i bitar, skär koriandern i korta längder.

2. Koka upp buljongen, tillsätt nudlar och låt koka med en stund. I med tomat, soja och koriander. Koka lite till.

3. Toppa med salladslök, chiliolja och lite skivat kött i varje skål.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar