torsdag 7 april 2011

Kalla kycklingskivor med dressing av sichuanpeppar, salladslök och sesamolja

Denna dressing får en väldigt stark smak av sichuanpeppar.

Recept: Jiao ma ji pian - Kycklingskivor med sichuanpeppar och sesamolja
jiao -  av hua jiao - sichuanpeppar
ma  - syftar här på sesamoljan
ji pian - kycklingskivor

Ingredienser:
2 kokta kycklingbröst
4-6 salladslökar, bara det gröna
1 tsk sichuanpeppar
½ tsk salt
1dl kycklingbuljong (kall)
2 msk ljus soja
1-2 msk sesamolja

1. Skiva kycklingen och lägg upp på ett fat.

2. Låt sichuanpepparn dra i hett vatten i några minuter, häll bort vattnet.

3. Hacka salladslöken och kör den med saltet och sichuanpepparn till en smet mha stavmixer.

4. Blanda smeten med sojan, oljan och buljongen. Häll över kycklingen.

3 kommentarer:

  1. Nu har jag testat, gott blev det tyvärr så är nog min sichuanpeppar lite svag. Finns det något speciellt märke jag kan leta efter?
    Återigen tack för ett grymt recept.
    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är det en av de svåraste sakerna att få tag på, jag har inte varit nöjd med någon jag köpt i Sverige.

    SvaraRadera