onsdag 9 mars 2011

Rissoppa med torkad ingefära och mörkt socker

Rissoppa eller zhou (粥)som det heter på kinesiska är något mycket vanligt i den kinsesiska husmanskosten. Det hela påminner något om en gröt men innehåller mycket mer vätska. Det finns enormt många varianter. Just denna passar utmärkt en kall och blåsig dag som denna.

Recept: Gan jiang hong tang zhou - Rissoppa med torkad ingefära och mörkt socker
gan jiang - torkad ingefära
hong tang - mörkt socker
zhou - rissoppa

Ingredienser:
200g långkorningt ris
20g torkad ingefära
6-10 torkade jujubär
1-2 msk mörkt socker per personer
(Detta blir lagom till 2-3 personer)

1. Skölj och blötlägg riset i kallt vatten. Låt stå i 30 minuter. Blötlägg samtidigt jujubären i hett vatten lika länge.

2. Skiva de torkade ingefäran och lägg den i ca 1½ liter vatten. Koka upp och låt sedan koka på svag värme i 20 minuter. Lägg i ris och jujbär (som nu stått i blöt drygt 50 minuter). Koka upp på stark värme och låt sedan koka på låg värme i ca 30 minuter eller tills riskornen är riktigt mjuka. Skulle det bli för lite vätska så addera lite under tiden.

3. Servera upp i skålar, se till att några jujubär hamnar på toppen i varje skål och toppa med det mörka sockret.

4 kommentarer:

  1. Alla dessa grymma recept du delar med dig av. Jag är en stor sopp fantast så det här måste jag givetvis testa.
    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Jag har en kinesisk bok hemma som heter "500 soppor", det mest exotiska jag lyckats hitta i den är en soppa på ett helt lammhuvud. Redan på första instruktionen blir jag lite osäker: "1) Rensa och gör rent lammhuvudet." Det dröjer nog innan jag lägger upp det receptet.

    SvaraRadera
  3. vart hittar man den boken/ludvig

    SvaraRadera
  4. Ingen aning, den har kommit med ifrån Kina någon gång för länge sedan.

    SvaraRadera