lördag 19 mars 2011

Halmslidskivling

Halmslidskivlingen är en mild svamp med fast och fin konsistens. Den brukar skördas innan den brutit igenom det yttre hyllet så svamparna ser ut som små bruna något avlånga bollar. Jag har aldrig stött på några färska i sverige men de finns både frysta och på burk, de frysta är att föredra. Jag läste någonstans att det odlas halmslidskivling i Finland men jag skulle tro att det är i ganska liten skala om de nu fortfarande håller på.
På engelska heter dessa Straw mushrooms och på kinesiska cao gu (草菇) som betyder samma sak. En sak att tänka på med de frysta svamparna är att det samlas vatten innanför hyllet så det är bästa att dela dem på mitten innan man gör något med dem. (Om jag specifierar en vikt i något recept så menar jag delade svampar där denna vätska har runnit bort.)

Notera den delade svampen i nedre vänstra hörnet.

1 kommentar:

  1. Det borde de göra, men jag har aldrig sett några här i Gbg.

    SvaraRadera