torsdag 9 december 2010

Xiang ye - väldoftande blad

När jag först stötte på xiang ye (direkt öv. väldoftande blad), i ett recept så googlade jag lite snabbt tittade på några bilder och drog lite förhastat slutsatsen att det rörde sig om lagerblad. Igår när jag kollade runt lite i kryddhyllan på en affär så fångade tecknen 香 och  叶 min blick och jag konstaterade snabbt att de inte var sorterade under lagerblad utan de var istället märkta Pelargonium. I påsen ligger det något som ser ut som lagerbald (verkligen inga pelargonblad) och på innehållsförteckningen står det Geraniol som är en sorts olja med ämnen som också finns i vissa pelargoner. Så mítt antagande för tillfället är att xiang ye refererar till blad som dränkts in Geraniol, om det alltid är frågan om lagerblad eller om man även använder andra blad vet jag inte i nuläget. Hursomhelst så borde alla tidigare recept som innehåller lagerblad uppdateras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar