torsdag 22 oktober 2009

Starksprit

Nu ska det handla om sprit, kinesisk starksprit. Jag får erkänna att det är först efter viss kamp som jag lärt mig att tycka om dessa utpräglade smaker (och vansinniga alkoholstyrkor). De som tycker grappa är svårt kan nog glömma dryckerna som presenteras här. Alla alkoholhaltiga drycker heter på kinesiska jiu med någon ytterligare bestämmning. Till exempel så blir öl pi-jiu, där pi betyder spannmål. Vin blir putao - jiu, där putao är vindruvor. Starksprit av kinesisk typ kallas baijiu, där bai betyder vit.


Kineserna har klassificerat sin baijiu i sex huvudtyper baserat på smak. De tre största grupperna är:

jiangxiang - (soja)sås smakande

nongxiang - tjock/tung smak

qingxiang - lätt smak

Sedan finns jianxiang som används för blandningar av de tre ovanstående. Mixiang är rissmakande och slutligen fengxiang som är honungsmakande.

Erguotou
Erguotou är ett märke som är starkt förknippat med Beijing och speciellt med arbetarklassen där. De två vanligaste sorterna som sälj är starka och billiga. En klar falska med 56% alkoholhalt och en grön på 64%. När jag var i Beijing 1999 kostade en halvliter av den starka ca 4 kronor. Nu har ergoutou också lite finare lagrade drycker i sitt sortiment men det är främst för dessa två som de är kända. Huvudråvaran är durra och smaken beskrivs ofta som en blandning mellan golvpolish och flygfotogen. Första gången jag prövade höll jag med om detta men jag har senare druckit den till stark och bedövande sichuanmat med stort välbehag.

Maotai
Den mest välkända starkspriten från kina måste vara Maotai ifrån just Maotai i Guizhou. På flaskorna brukar de skriva Kweichow Moutai. Drycken hör till gruppen jiangxiang och folk påstår ofta att den har toner av soja och jäst doufu. En blandning av durra och vete utgör basen för drycken. Själv tycker jag just Maotai är bland de bästa inom kinesisk sprit, om det nu verkligen var en flaska Maotai jag hade hemma förra året. Förfalskningarna är nämligen många. Mina kinesiska släktingar avrådde mig nu i somras att försöka köpa en ny flaska, risken är överhängande att man blir lurad.



Luzhou Laojiao
Hade för länge sedan en flaska av denna sprit från Luzhou i Sichuan men den är nu uppdrucken. Laojiao betyder gammal källare och sorten jäses i gamla jordkällare med väldigt speciell mikrobiologi. Resultatet blir en nongxiang baijiu med väldigt lång och söt eftersmak som många menar påminner om jästa persikor. En bekant liknade dock smaken vid hubbabubba-tuggummin. Den var 52% stark om jag inte missminner mig.



Wu Liang Ye
En annan känd spritsort från Sichuan är Wuliangye. Den kommer ifrån en plats som heter Yibin och är också av typen nongxiang. Fem sädesslag används till mäsken: ris, klibbigt ris, hirs, majs och vete. Flaskan jag har här har en alkoholhalt 52% men den har ingen information om lagringstid. Smaken är mycket stor om än svårbeskrivbar. Inte lika lång och söt som jag minns Luzhou Lajiao var. Någonting får mig att tänka på nötter. Hursomhelst riktigt god.





Yilite - 12 årig
Yilite är baserat i Xinjiang-provinsens huvudstad Urumqi. Märket kanske inte är så jättevälkänt i Kina men en släkting som reser mycket till Xinjiang är mycket förtjust i deras produkter. Den här är lagrad i tolv år och är 50% stark. Smaken är av nongxiangtyp och har likheter med wuliangye, men också många skillnader. Den är lite pepprigare och eftersmaken är lite syrligare.


Yilite Laojiao - 15 årig
Ännu en flaska Yilite. Denn är lagrad i 15 år och håller även den 50%. Även denna är av nongxiang-typ. Den har en simmigare kvalite och har en lång lite tjockare och sötare eftersmak.














5 kommentarer:

  1. Hej!

    Intressant blogg. Har själv en flaska trestjärnig Jin liu fu som jag förstått är av typen Wu Liang Ye. Kan hålla med om att den har en stor smak. Själv gillar jag finkel av alla slag men den typ av kinesiskt brännvin är i värsta laget.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Ja, det tog flera år för mig att börja uppskatta dessa och jag måste fortfarande vara på rätt humör för att det ska vara någon idé att dricka av dem.

    SvaraRadera
  3. Vart skaffa: Framförallt i Kina eller i chinatowns runt om i världen.

    Kaoling: Ska kolla lite, det finns massor av sorter och kaoling ringer inga klockor just nu.

    SvaraRadera
  4. Du kanske syftar på Gaoliang jiu, dvs Durra sprit. Kolla här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Kaoliang

    SvaraRadera
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Chinatown

    Gå ner till rubriken "Europe".

    SvaraRadera