torsdag 29 oktober 2009

Buljong

Jag använder främst en typ av buljong. Låt oss kalla den standardbuljong. Till buljongen behöver man kycklingskrov, fläskben, en bit ingefära och ett par salladslökar.

Först kokar man upp kycklingen och fläskbenen, skumma av och lägg i ingefäran och salladslöken. Låt koka i ca 3 timmar. Sedan är det bara att sila och spara.

Vill man så kan man ha i lite shaoxing risvin och några sichuanpepparkorn också.

Ofta så gör jag så här att jag kokar en hel kyckling för att använda brösten till exempelvis Bang Bang Kyckling. När brösten är klara så lyfter jag ur kycklingen, skär bort brösten och låter resten koka vidare till buljong. Jag struntar då ofta i fläskbenen.

Standarbuljongen används sedan i fågel, fisk och kötträtter.

Använder man de fonder och buljonger som finns i handeln så får man in smaker ifrån franska örter och liknande i bakgrunden av rätten och det förtar lite av den genuina kinesiska karaktären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar